|
Źródło obrazka: https://www.artstation.com/artwork/1dbW2, data odczytu: 06.11.2020 |
Gdybym
zapytał kim byli skaldowie, zapewne usłyszałbym dwie odpowiedzi. Pierwsza
grupa wskazałaby polski zespół muzyczny powstały w latach 60. XX wieku. Druga
grupa natomiast odniosłaby się do poetów i pieśniarzy ze Skandynawii. I właśnie
tym drugim skaldom chciałbym poświęcić dziś trochę uwagi.
Etymologia
słowa jest dość oczywista – staronordyckie słowo skáld i jego współczesny islandzki odpowiednik oznaczają po prostu
poetę. Jednak rola, jaką odgrywali wykraczała daleko poza to, co uważamy za tworzenie
poezji. Skaldowie nie tylko układali pieśni – także je wygłaszali, a kiedy
utwór tego wymagał – wcielali się w opiewanych bohaterów, niczym aktorzy na deskach teatru. Ich pieśni można
przyporządkować do dwóch głównych grup. Pierwsza to Eddy, czyli historie o
tematyce mitologicznej. Przedstawiali w nich przygody nordyckich bogów,
wydarzenia ze wszystkich Dziewięciu Światów, a także czyny legendarnych
bohaterów. Drugi rodzaj to poezja skaldyczna. Z kolei te wiersze pisane były by sławić
przede wszystkich historycznych władców jak i wielkich wojowników (utwory na
czyjąś cześć nosiły nazwę Lofkvedi). Niekoniecznie
musiały być obiektywne – mogły powstawać już na zamówienie, jako swoista
propaganda na użytek konkretnego jarla. Taki skald mógł być cennym nabytkiem na
dworze lokalnego władcy. Jeśli jego utwory były bardzo dobre, jarl nie chciał
się z nim rozstawać i obdarowywał go kosztownościami oraz drogimi przedmiotami. Dlatego
wybitni skaldowie nie byli biednymi ludźmi, tylko bogaczami. Można więc uznać ich
za osobną klasę społeczną, gdyż wraz z ich sławą rósł także ich majątek.
|
Źródło obrazka: https://en.wikipedia.org/wiki/Bragi, data odczytu: 06.11.2020 |
Zdarzało
się także, że sam jarl był skaldem i tworzył poezję. Przykładem może być władca
Orkadów, Ragnvald Kale Kolsson, który opiewał własne osiągnięcia sportowe (jak mawia moja przyjaciółka Ewelina - nikt nie doceni Cię tak bardzo, jak Ty sam). Jak
widać skaldowie nie żyli z samej poezji. Często byli wojownikami, którzy pierw
samemu brali udział w bitwach, a następnie mogli je dokładnie opowiadać (lub
też koloryzować, uwydatniając zasługi jednej lub drugiej strony). Przykładem wikinga, który chwytał zarówno za topór jak i za
lirę może być również legendarny Ragnar Lodbrok.
Do
dzisiejszych czasów zachowały się imiona kilkuset skaldów, z czego kilka z nich
to kobiety – skaldkony. Najsławniejszym z skaldów jest niewątpliwie Snorri
Sturluson. To on w XIII wieku n.e. spisał mitologię nordycką, a także opracował podręcznik dla skladów, Skáldskaparmál (isl. Język Poezji). Były to czasy, gdy
chrześcijaństwo prawie wyparło starsze wierzenia. Dzięki Sturlusonowi
zachowało się wiele informacji o wierzeniach, a także o sposobie tworzenia
poezji skaldycznej.
Skáldskaparmál
jest spisana jako rozmowa boga mórz, Ægira oraz boga poezji, Bragiego (ilustracja powyżej). Bragi
objaśnia w niej tzw. kenningi, czyli metafory i metonimie używane przez skaldów. Jest to
więc rodzaj swoistego rodzaju słowniczek, ubrany w fabułę. Wikingowie uwielbiali
przenośnie używane w poezji. Nie ma chyba lepszego przykładu, niż określenia na
słowo bitwa – istnieje bowiem aż 600 kenningów na jego zastąpienie![1] Jeden z
takich kenningów był źródłem nieporozumienia w XVI wieku. W poemacie Krákumál o ostatnich chwilach Ragnara
Lodbroka pada wyrażenie[2]:
Drekkum bjór af bragði ór bjúgviðum hausa.
Tłumacząc
na polski oznacza Pić będę z zakrzywionych
gałęzi czaszek.
Duński uczony, Ole Worm błędnie
przetłumaczył ten kenning jako Pić będę z czaszek zabitych wrogów. Skąd
mu się to wzięło? Nie wiadomo. Jednak poprawnym tłumaczeniem gałęzi czaszek
powinny być po prostu rogi, z których wikingowie pijali... A tak powstał błędny mit, jakoby wikingowie pili z czaszek pokonanych przeciwników.
Oprócz kenningów poezja skaldyczna
rządziła się także pewnymi regułami. Nie były to więc przypadkowo zrymowane
strofy, a precyzyjnie układane utwory. Osoby, które chciały zostać skaldami
poświęcały wiele lat na poznanie mitów, języka a także różnych form poezji. Młodzi
adepci poezji często pobierali nauki u już wsławionych skaldów. W Skandynawii
żywe było przekonanie, iż natchnienie można dziedziczyć. Tak więc dzieci i
wnukowie słynnego skalda mogli również okazać się zdolnymi poetami.
Jednym z środków stylistycznych w
poezji skaldycznej było powtórzenie głosek w kolejnych wyrazach danego wersu
lub w następujących po sobie wersach, tzw. aliteracja. Przykładem może być Saga
o Egilu, gdzie każde dwie kolejne linijki zaczynają się od podobnie brzmiących
wyrazów[3]:
Hrammtangar lætr hanga
hrynvirgil mér brynju
Höðr á hauki troðnum
heiðis vingameiði;
Ten sam fragment może być
przykładem budowy poezji skaldycznej. Każdy wers składa się z sześciu sylab, po
których następuje średniówka. Taki układ nazywał się dróttkvætt (nord. rym
dworski) i pojawiał się najczęściej w pieśniach pochwalnych dla władców lub
opisujących historyczne zwycięstwa.
|
Źródło obrazka: https://is.wikipedia.org/wiki/Snorri_Sturluson, data odczytu: 06.11.2020 |
Poezja skaldyczna dzieliła się na
kilka podgatunków[4]. Bálkr to długi utwór, w którym narrator opowiadał epicką historię. Drápa była długim wierszem z refrenem. Flokkr z kolei
był tego refrenu pozbawiony. Lausavísur, czyli w dokładnym tłumaczeniu,
Swobodna Zwrotka, to krótki wiersz, często improwizowany. Skald Oddr Örvar miał ponoć stanąć
do pojedynku na improwizowaną poezję (takie potyczki mogły zdarzać się dość często). Zasady były proste. Uczestnicy mieli na
przemian wypić róg piwa i wyrecytować wymyśloną na szybko strofę, nabijając się
z rywala (utwory, które nabijały się z innych zwane były Níðvísur). Przegrywał ten, komu pierwszemu zaczął plątać się język i nie potrafił
ułożyć porządnego wiersza. Oddr wygrał konkurs. Jak widać wikingowie
wyprzedzili o setki lat bitwy raperów. Innymi rodzajami utworów były Kjærleiksvise, czyli poezja miłosna. Z kolei Ættekvad
to epitafium poświęcone zmarłym przodkom. Greppaminni to utwór ułożony w formie dialogu, gdzie
jedna strona najczęściej zadaje pytania, a druga jej odpowiada. Przykładem może
być pieśń Gylfa Omamienie, którą nie raz cytowałem na blogu.
Przytoczyłem dziś garść podstawowych
faktów o skaldach, ich poezji i kenningach. Temat jest jednak rozległy niczym
Droga Wieloryba ( Hwæl-Weġ –
Kenning określający morze J).
I na pewno nie raz i nie dwa będę do niego wracał.
Expressions for battle, conflict, Źródło: https://skaldic.abdn.ac.uk/m.php?p=kenning&i=128, data odczytu: 06.11.2020.
Did Vikings drink from the skulls of their enemies?, Źródło:
http://www.worldtreeproject.org/exhibits/show/miscon/drinkingskulls, data
odczytu: 06.11.20200.
Viking-age
Skaldic Poetry, Źródło:
www.hurstwic.org/history/articles/literature/text/Skaldic_Poetry.htm, data
odczytu: 06.11.2020.
Old
Norse-Icelandic Technical Terms, Źródło:
https://skaldic.abdn.ac.uk/m.php?p=doc&i=545, data odczytu: 06.11.2020.